Mariah Carey – analiza głosu

Mariah Carey posiada jeden z najciekawszych głosów pośród popularnych wokalistek. Wykonuje muzykę z pogranicza pop/r’n’b/soul. Zawsze podziwiałam jej oryginalność i umiejętności, jest bowiem nie tylko utalentowaną wokalistką, ale też kompozytorką, producentką i aktorką, samodzielnie pisze swoje piosenki. W 2016 roku miałam okazję być na jej koncercie w Krakowie. Zaśpiewała wtedy świetnie, chociaż oczywiście głos mocno się różni od tego, który pamiętamy z płyt wydanych w latach dziewięćdziesiątych.

Ogólna charakterystyka głosu:

Skala: Eb2- B7 (C8);

Typ głosu: Sopran Liryczny, niektórzy twierdzą, że koloraturowy;

Rejestr gwizdkowy: Tak, bardzo rozwinięty, potrafi nim wyśpiewywać całe frazy;

Najlepsze piosenki: Emotions, Vision of Love, Without you, Hero, Always be my baby, We belong together;

Zalety głosu:

  • Wyjątkowa barwa
  • Fleksybilność;
  • dobra technika, zwłaszcza na początku kariery;
  • doskonała czystość dźwięków;
  • stabilna krtań;
  • melizmaty – zawsze zgodne ze strukturą piosenki, czyste;

Ogólna charakterystyka głosu i technika

Mariah Carey posiada bardzo szeroką skalę głosu i do perfekcji opanowała jej wykorzystanie ku zachwytowi fanów. Ona pierwsza zaznajomiła odbiorców komercyjnie z rejestrem gwizdkowym, który wykorzystuje w niemal wszystkich swoich największych hitach, dlatego jej piosenki są jednocześnie tak trudne do prawidłowego zaśpiewania. Duży i okalający rezonans, głównie prezentowany na nagraniach i koncertach z lat dziewięćdziesiątych, świadczył o znakomitej technice.

Mariah potrafiła śpiewać na bezwładności i otrzymywać wielkie, potężnie brzmiące dźwięki nie poprzez siłę, ale dzięki zgodnemu z naturą wykorzystaniu aparatu mowy. Wysokie dźwięki były na ogół uzyskane nie dzięki podnoszeniu krtani, ale poprzez właściwe zwarcie strun głosowych. Śpiewała ekstremalnie czysto w całym obrębie swojej skali, co oznacza, że gwizdki również były zupełnie świadome i muzycznie dostosowane. Oprócz tego śpiewała także wyjątkowo nisko, a jej dźwięki są trudne do uzyskania nawet dla mezzo-sopranów. Okazjonalnie obniżała krtań, by móc je zaśpiewać. Mimo, że doły są najsłabszym ogniwem głosu Mariah, na całej skali posiada on niezwykłą elastyczność i plastyczność. Na początku lat dwutysięcznych Mariah zaczęła bawić się z przepowietrzaniem, co już nie jest najzdrowszą dla głosu techniką, jednak myślę, że to po prostu jej artystyczny wybór. Świetnym pokazem jej techniki, wytrzymałości, umiejętności utrzymywania dźwięków i rezonansu jest piosenka Without you.

Carey posiada również niesamowitą umiejętność błyskawicznego przełączania rejestrów.

Ogólnie powiedziałabym, że Mariah miała dużą świadomość własnego głosu, dźwięków i techniki. Śpiewała „na mowie”, zatem w najlepszych latach krtań była stabilna, niepotrzebne mięśnie nie były włączane do pracy. Podziwiam jej muzykalność i wielką skalę głosu.

Obecnie

Głos Mariah Carey uległ zmianie i ma się wrażenie, że duża jego część gdzieś zniknęła. Często jest zachrypnięta, wysokie dźwięki śpiewa poprzez podnoszenie krtani, zatem mięśnie gardła zaczęły pracować siłowo. Brak głosowi bezwładności tak doskonale rozumianej na początku kariery. Odnosi się wrażenie, że ostatnimi czasy niewygodnie się jej śpiewa. Nie zmienia to jednak faktu, że dała światu bardzo dużo – wspaniały głos, sztukę, własne umiejętności i talent, które inspirują ludzi na całym świecie. Która wokalistka nie chciała być jak Mariah? 🙂

 

Agata Graber

 

Fot.: SKS2K6, from Wikimedia Commons

Dodaj komentarz

Mogą Ci się spodobać również:

Teoria podczas lekcji śpiewu

Z moim doświadczeniem w kontekście osobliwych metod nauczania śpiewu, których doświadczyłam powinnam prawdopodobnie przestać wierzyć w ludzi 😉 Jednak ja, jako istota przekorna i nad

Czytaj więcej »